NUFFNANG

Saturday, August 28, 2010

Biskut Alya

Don't know what to call this cookie.... I saw this recipe from Mat Gebu actually the recipe is from Chef Wan's recipe for Almond London but my Alya does not want any almonds inside so I end up making this cookie without almond inside!!!

Bahan Utama:-
125 g mentega
75 g gula aising
1 kuning telur
1 camca teh esen vanilla
225 g tepung gandum*
1 camca teh emplex*(*disatukan dan diayak)
335 g badam berkulit, digoreng hingga kuning keemasan, toskan atas paper towel..of course I did not put this!
50 gram nestum...dikisar halus.....ni saya tambah sendiri

Bahan Lain:-
300 g coklat masakkan (mat guna coklat masakan jenama "tulip")
1/2 camca besar lemak sayur
Badam cincang secukupnya, disangai hingga kuning keemasan
Paper cup saiz kecil secukupnya

Cara membuatnya:-
  1. Satukan mentega dan gula aising, kacau hingga sebati, masukkan kuning telur dan esen vanilla, terus memukul hingga berkrim.
  2. Masukkan tepung sedikit demi sedikit hingga adunan menjadi doh yang lembut. Tutup doh dengan tuala lembap. Ambil sedikit doh, kurang lebih 3/4 camca teh dan salutkan doh tadi pada sebiji badam. Buat hingga habis.....saya bakar doh dalam paper cup dalam patty bun tin bila masak biskut akan mengikut bentuk paper cup
  3. Bakar dalam oven pada suhu 150C selama 10 - 12 minit. Sejukkan atas jaringan. Cairkan coklat secara double boiler (meletak mangkuk tahan panas berisi coklat masakan di atas periuk air mendidih). Bila coklat cair, masukkan lemak sayur dan kacau rata.
  4. Ambil sebiji biskut yang "botak" tadi, masukkan dalam peper cup dan sudukan coklat masakkan hingga memenuhi biskut. ....saya sudukan coklat masakan keatas biskut didalam paper cup di dalam patty bun tin...bila coklat sejuk akan mengikut bentuk paper cup. Tabur sedikit badam cincang dan susun dalam bekas. Buat seterusnya dan susuh rapat2 antara satu sama lain, tujuan untuk menjadikan biskut sedikit bujur bila coklat mula membeku nanti. Buat hingga habis dan biar coklat betul2 beku, baru simpan dalam bekas kedap udara....selamat mencuba!!!! 

No comments:

Post a Comment